dinsdag 24 mei 2011

project 2 - ik hou niet van randjes

Als alles goed gaat, gaan we verhuizen. Misschien duurt het nog wel een jaar, tenslotte is het huis nog niet verkocht en gaat het nu niet bepaald lekker met de huizenmarkt, maar: we gaan. We hebben trouwens ook nog geen ander huis, sterker nog: we weten nog niet eens precies waar we naar toe willen.
We zijn toch maar begonnen met een beetje plannen. Het wordt dan wat concreter en het sparen gaat dan ook makkelijker hopen we.

Ik had al een lijstje gemaakt met dingen die ik graag anders wil in een nieuw huis, anders dan dat we het nu hebben. Zo hebben we in onze keuken metrotegels.


Helemaal mijn schuld: ik wilde ze zo graag. Mea culpa.
Ik vind ze nog steeds mooi, alleen een ramp om schoon te houden. Omdat er een facetrand aanzit (dat is juist het mooie er aan) en dan ook nog die voeg, is het lastig schoonvegen met een doekje. Alles blijft op dat randje hangen. Tenminste...bij mij dan. Er zijn ongetwijfeld mensen die véél huishoudelijker zijn aangelegd dan ik, maar ik krijg wat van dat randje. Voor mij een gladde achterwand graag.
En dan wel gewoon met hetzelfde aanrechtblad van hout. Want dat vinden we nog steeds mooi, en het is (anders dan je zou verwachten) goed schoon te houden. Komen we bij de kastjes. We hebben nu deze
maarrr... u ziet het al: randjes. Ziet er leuk uit, beetje speels, of landelijk, wat u wilt, maar in een keuken (in onze keuken dan toch) wordt nogal eens gekookt. En dan kan je de afzuigkap aanzetten en de deur open, maar er landt toch altijd wat vettigheid op zo'n randje. En dan met wat stof erbij wordt het zo'n beetje groezelig. En nee, ik haal niet elke dag een vochtig doekje langs dat randje. Ik heb geloof ik negen keukenkastjes, en vier laden, moet ik iedere keer dertien van die randjes.... in het volgende huis gewoon gladde frontjes. En meer lades, laden, lades, whatever, en minder kastjes. Hoeven we ook niet zo te bukken.

Nog iets: het bed. Eigenlijk droom ik hiervan:


maar het zal wel deze worden:
Ook best leuk. Die eerste, die is helemaal verantwoord, milieuvriendelijk en met vreemde zaken als zeewier (zeewier? in een bed?!) en paardenhaar enzo. Maar financieel níet helemaal verantwoord: we moeten daar misschien wel vier jaar voor sparen. Die tweede, tja, die is gewoon van Ikea. Maar dat is de keuken ook, en die bevalt best. En in dit matras zit óók paardenhaar, nou, dan vind ik het al goed hoor.

Wat vindt u van deze stoel?
Hij heet geloof ik Frits, en we hebben er zes van. Toen we ze kochten waren we er blij mee, maar inmiddels hebben de katten de zijkanten stukgekrabt en zou ik graag vlinderstoelen willen. Maar ja, die zitten niet zo lekker, en die zijn dan weer heel duur.
En dan wil ik ook nog graag een gladde vloer. Ik ben dol op houten vloeren, hier in dit huis lag al quick-step laminaat en dat hebben we laten liggen.
Maar dit laminaat, en houten vloeren ook, die hebben groeven. Of randjes. En daar blijft ook weer van alles tussen zitten. En wij hebben dus die katten hè, en die verharen zo. En N. ligt hele dagen op de vloer (netjes op een kleed hoor, met speelgoed en zo, dat u niet denkt...nee natuurlijk denkt u dat niet), en die eet, als ik even niet op let, centimeter voor centimeter die groeven leeg. Dus nu graag een gladde vloer, het liefst Novilon. Als u wilt weten waarom dan moet u maar even op de site kijken.

En zo zoeken we fijn verder. En tussendoor kan N. ineens zelf met een vork eten (hij pakte hem van me af en stak hem ferm in zijn mond, gelukkig niet in zijn oog) en at hij gisteren een koekje. Dat ging niet helemaal goed: hij bleef er bijna in. Oma en ik ook. Gelukkig is alles nu weer goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten