dinsdag 6 september 2011

Dingen Die Anders Zouden Moeten Zijn - Structuurverf


In het kader van Dingen Die Anders Zouden Moeten Zijn (ofwel: de klaagzangen) vandaag: Structuurverf.

Wij wonen in een leuk huis, een heel gewoon jaren 70 rijtjeshuis. Er is een ruime woonkamer, een onverwacht grote keuken, er zijn vier (!) slaapkamers en we hebben een bijkeuken. Minpuntje is het lage zoldertje, en dat de locatie het voor mij niet helemaal is. Maar als we het huis mee konden nemen naar de ideale plek dan zouden we het doen.
Goed.
We hebben het huis een half jaar te koop gehad. We kregen wat kijkers, maar u weet het: we hebben de tijd tegen. We hebben besloten het nog maar een jaartje of wat aan te kijken, en dan weer eens een poging te wagen. Maar dan gaan we wel het een en ander opknappen. Dus.

Nu ben ik bezig in onze computer/rommelkamer. J. houdt niet zo van klussen, dus ik ben lekker alleen bezig. Muziekje erbij, raar sjaaltje om mijn hoofd, en J. die af en toe koffie of cola komt brengen. Best leuk, en ik heb wilde plannen mensen! Met opbergruimte, en een lekker werkplekje, en dat J. weer eens op zijn oude spelcomputers kan spelen. Enzo.
Maar.
Máár....!

De vorige bewoners van dit huis, en dan vooral de man des huizes (het was nogal een traditioneel stel, dus ik verdenk hem) heeft overal, maar dan ook óveral structuurverf opgesmeerd. Hij heeft nergens leidingen in weggewerkt, nee, om alle buizen heeft hij een koof getimmerd. En al die koven (die ook nog eens allemaal níet waterpas zijn) heeft hij dus geschilderd met structuurverf. Alle plafonds, behalve die in de woonkamer maar daar zitten schroten op, hebben structuurverf. Nou zou ik best al die koven eruit willen slopen, en dan sleuven in de muur frezen en daar dan alle leidingen in wegwerken, of eigenlijk: dat zou ik best willen laten doen, maarre... dat is een hoop werk en ook heul duur. En nieuwe plafonds ook.
Dus.
Nu ben ik al drie avonden bezig met het verwijderen van structuurverf. Toen we in het babykamertje aan de slag gingen hebben we eerst de wanden geschuurd met een schuurmachientje (au) en toen glasvliesbehang erover heen geplakt. Dat werd redelijk strak. Helaas zit er in déze kamer behalve die structuurverf, op ongeveer 1,80 hoog over de hele kamer een sierplintje. En dat plintje zit met kit tegen de muur. Met een dot kit om de vijf centimeter. Op de structuurverf. Dus toen ik die plintjes er af trok, kwam om de vijf centimeter een stuk structuurverf van de muur af. Terwijl de rest van de verf hardnekkig blijft zitten!
Ik sta dus op een trapje, met een plamuurmes, stukjes van nog geen vierkante centimeter verf af te steken. En het zit dus op alle wanden hè!

Goed. Ik pleit hierbij voor een algeheel verbod op structuurverf. Ik vind het niet mooi, en je krijgt het er nóóit meer af. Ga ik nu nog even afsteken. Dag hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten