donderdag 21 april 2011

to Bechterew or not to Bechterew



Sinds een jaar of zeven heb ik regelmatig vreemde pijnklachten. Last van mijn borstbeen, van mijn heupen. Dan een paar dagen niet en opeens zere knieën. Dan de volgende dag - wat een verrassing: schouders! Mijn rug doet altijd wel wat pijn, en soms opeens mijn handen ook. Het houdt het wel afwisselend, en met pijnstillers was het wel te doen. Wat opbrak was de moeheid. Halve nachten op zitten vanwege stijve gewrichten gaat zich wreken op den duur, bijna elke middag lag ik te slapen op de bank. Als je onregelmatig werkt kun je dat ook best lang volhouden.

Ondertussen heb ik verschillende dokters gezien, foto's laten maken, MRI-scan gehad, medicijnen geprobeerd waarvan sommige bijwerkingen erger waren dan de kwaal, manuele therapie (krrrrak!) en drie maanden revalidatie-therapie gehad. Mogelijke diagnoses tot nu toe: syndroom van Tietze (wat?), fibromyalgie (watte?), iets-reuma-achtigs (tuurlijk) en nu dan toch waarschijnlijk, mogelijk, zou kunnen, we weten het niet zeker maar het lijkt er toch wel op; de ziekte van Bechterew. U mag dat allemaal fijn gaan Googlen, om drie linkjes achter elkaar te zetten, daar had ik even geen zin in.
Mijn broer heeft Bechterew, dus het is ons niet onbekend. Ik heb ook HLA-B27 in mijn bloed (ja...mag u ook zelf opzoeken), en de klachten komen overeen, maarrrr... ik heb geen botvergroeiing. Nog. Of misschien wel nooit. En dan klopt het weer niet. Bij Bechterew-patiënten is er sprake van abnormale botvorming rond de gewrichten waardoor stijfheid permanent kan worden. Met name de ruggengraat en het bekken 'groeien vast' , waardoor de beweeglijkheid steeds meer afneemt. Misschien omdat ik redelijk regelmatig gezwommen heb, en een periode yoga heb gedaan dat het bij mij niet zo is.
Of niet, en dan krijg ik hopelijk snel weer een andere diagnose. Dat houdt het spannend. Ik zou alleen wel graag van de pijn af willen, en wat meer energie erbij krijgen. Tijdens mijn zwangerschap voelde ik me overigens opvallend goed. Misschien dat nog maar eens proberen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten