dinsdag 18 september 2012

Goed genoeg

De laatste tijd voel ik me wat dweilerig. Wat uiterlijk betreft dan. Ik ben nooit een ernstig tot in de puntjes verzorgd type geweest, maar momenteel... Ik doe mijn best om goed voor Kleine Puck te zorgen, het huishouden te doen, een leuke vrouw te zijn voor J., te werken en ook nog wat sociale contacten te onderhouden. En de boodschappen te doen (of valt dat onder huishouden?). Kortom; wat heel veel vrouwen van mijn generatie doen.
Kleine Puck, daar maak ik me geen zorgen om, het kind is de gezondheid zelve en de ondeugd druipt er van af, dus dat zal wel goed gaan. Het huishouden, dat lukt ook aardig met een werkschemaatje en wat trucjes (een spuitflacon met half allesreiniger-half water, kan je héél goed elke dag de wc en de wasbak even mee afnemen, alles meteen achter den bips opruimen en toch af en toe gebruik maken van de droger). Een leuke vrouw, nou...dat moet u maar aan J. vragen. Werken gaat goed als ik daar ben, maar eigenlijk zou ik liever gisteren stoppen dan vandaag.  En dan die sociale contacten...ik zie mijn vader en broer geregeld, en maak nog wel eens een praatje met de buurvrouw, maar verder moet alles op afspraak en worden dingen aan de lopende band verzet of afgezegd vanwege ziekte of drukte.

En mijn uiterlijk lijdt hier dus ernstig onder! Gisteren sprak ik met vriendin S. die opbiechtte wat ik zelf ook al had gedaan: ze ging niet meer naar haar kapper. Nu was háár kapper ook míjn kapper, zo'n überhippe zaak waar je geen afspraak kunt maken, en je dus héél lang moet wachten voor je aan de beurt bent. Helemaal omdat iedereen door dezelfde kapster geknipt wil worden. Je wordt tijdens het wachten wel gelaafd met lekkere koffie en koekjes, en je mag alle bladen en kranten lezen die er liggen, maar er staat keiharde nare muziek op en het duurt soms wel heel erg lang. Ik heb er meerdere malen zo'n vijf uur gezeten; liet ik wel ook mijn haar verven. Maar ze zijn óók nog eens hardstikke duur. Stap je na vijf uur naar buiten  met een leuk hoofd, kan je wel € 100,- afrekenen. Au!
Dat kan -en wil- ik niet meer betalen. Nu dus maar op zoek naar een goed alternatief. S. is aan het speuren naar een kapper in haar binnenkort nieuwe woonplaats, ik kijk hier in de buurt rond.

Verder ben ik hevig zwanger, en straalde ik tijdens de zwangerschap van J. en was mijn haar nóg voller, nu heb ik overal droge plekken op mijn huid, mijn haar is vet en slap en ik heb donkere kringen in mijn verder witte gezicht. Weinig stralends hier momenteel.

Nu wil ik gaan proberen wat zij zegt. Zij is nogal Amerikaans, veganistisch en heeft een compleet ander leven dan ik, maar ik heb een paar van haar boeken en ze spreken me toch wel aan. Gisteren las ik dit:

Natuurlijk zie je er niet elke dag op je best uit. Je ziet er op je best uit op je trouwdag of voor een sollicitatiegesprek. Als je naar de groenteboer gaat, hoef je er alleen maar zo uit te zien dat je niet hoeft weg te duiken als je een collega tegenkomt. 
( Mooi van binnenuit - Victoria Moran)
 
Gelukkig kom ik hier nooit collega's tegen, maar toen ik bij de drogist stond gisteren, was ik me opeens hevig bewust van mijn afgetrapte schoenen, de vlek in mijn trui waarvan ik eerst dacht dat hij niet opviel en mijn onverzorgde gezicht en haar. Terwijl Kleine Puck er natuurlijk wél tiptop uit zag.

de onvolprezen Madam Mikmak

Dus mijn nieuwe credo: zie er goed genoeg uit. Niet meer naar buiten met ongekamd haar, elke dag een klein beetje make-up (desnoods alleen wat crème en mascara), en wat meer aandacht voor kleding en schoenen. Zou het helpen? Hoe doen anderen dat eigenlijk? Nog vroeger opstaan elke dag?

2 opmerkingen:

  1. Zou het dan toch een verschil zijn of je zwanger bent van een jongetje of een meisje? Bij zoontje kreeg ik ook te horen dat ik er zo straaaalend uitzag. En nu? Voel me al bijna 25 weken echt gaar. en behalve ''jeuzus wat is je buik al groot'' heb ik nog niet echt commentaar gehad op mijn verschijning.

    In het weekend wil ik nog wel wat moeite doen er wat beter uit te zien en voordat manlief thuiskomt smeer ik vaak nog wel effe wat op, maar het stralende voorkomen moet ik maar effe laten voor wat het is: kwijt.

    Nou ja, aan mij heb je ook niets he. Ik begreep je wel, is dat niet -ook- fijn? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, dat is al heel fijn. Denk eigenlijk ook dat het stiekem waar is, van dat je van jongensbabies mooier wordt en van meisjes meer bwah...

      sterkte ermee...ik ga mijn make up zoeken!

      Verwijderen