vrijdag 30 december 2011

it's not easy being green


Vind ik dan. Dat het not easy is dus. J. en ik zijn ons hevig bewust van het milieu, en proberen dan ook verantwoord te leven. De afgelopen week ben ik er toch eens goed voor gaan zitten, en toen bleek toch dat het allemaal nog véél groener kan. Maar willen we dat dan wel? Dat zouden we toch eigenlijk wel moeten willen?
Zo hebben we groene stroom en groen gas via Greenchoice. Bevalt prima, niks meer aan doen. Maar we hebben dan ook wel een wasmachine én een droger, en die worden tamelijk intensief gebruikt. En wassen op 30 graden, dat doe ik ook niet. Minstens 40. We hebben een vaatwasmachine, maar die is stuk. Gebruiken we dus niet, en eigenlijk missen we hem niet heel erg. Een koelkast met A-label, maar wel een hele grote. De thermostaat staat op 20 graden, lager vind ik echt niet comfortabel, maar het huis is niet bepaald goed geïsoleerd (de vloer! koud! altijd! lig je met je kind op de vloer te spelen, vriezen je billen er bijna af!) dus de verwarming slaat steeds aan. Geen desktop computer, maar wel drie laptops waarvan er een dag-en-nacht aanstaat (J. houdt erg veel van zijn laptop). Twee auto's. Allebei superzuinig, en we maken er een sport van om ook echt zo zuinig mogelijk te rijden, maar toch. We eten zo veel mogelijk biologisch, en ik probeer ook heus Nederlandsche Waar te kopen, maar Kleine Puck is gek op bananen en mandarijnen, en de appels en peren komen hem inmiddels bijna de neus uit. Ik heb geen moestuin. Ik kan niet zelf naaien, en 'knutselen'(of craften, of creatief bezig zijn, u snapt me wel) vind ik vreselijk leuk, maar ik vind lezen nog veel leuker. Ik kan het ook veel beter, lezen. Ik heb dan ook veel boeken. Ik weet het niet precies, maar zeker 1000. Denk ik wel. De meeste tweedehands gekocht, maar er zijn weinig dingen waar ik gelukkiger van wordt dan een mooi, nieuw, gebonden boek. Met leeslint. En stofomslag. Ik ben trouwens ook lid van twee bibliotheken. En ik verkoop ook boeken op Marktplaats. Ik heb niet veel kleren, maar ik koop elke week wel iets voor klein Puckjen. Van die scandinavische ecologische biokatoenen hysterisch geprinte shirtjes en rompers. Vind ik erg leuk. Ik koop ze dan wel weer via Marktplaats of in de uitverkoop. En ook gerust tweedehands. We hebben een waterbesparende douchekop, maar ik droom van een bad. Een ligbad. Waar heel veel warm water in kan, en waar ik dan met mijn zere gewrichten lekker een uur in ga liggen weken. Met ecologisch badschuim erin. We scheiden al het afval: gft in de groene bak, papier in de papiercontainer, glas in de glasbak en zelfs het plastic gaat apart. Maar we drinken wel N.espresso (what else?). Ik dan, want J. vindt gewone koffie ook lekker. Ik breng de gebruikte cupjes trouwens wel weer weg voor hergebruik.

Ik denk dat ik eigenlijk gewoon van luxe hou. Ik ben een stier, kennelijk hoort dat zo. Maar ik ben van goeie wil! En J. ook. Dus goed voornemen voor 2012: nog groener. En mogelijk een nieuw, beter geïsoleerd huis. Met een ligbad en een vaatwasser, dat dan weer wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten