donderdag 9 februari 2012

#durftevragen



Mijn laptop lijkt bijna gered: J. gaat hem volledig opschonen. Een dagje rust had het ding al goed gedaan (kan dat eigenlijk, met laptops?) maar we gaan voor de complete revisie. Dus nu een logje getikt op het werk. Wees gerust, ik zit een beetje in mijn eigen tijd: het is nog erg vroeg. Cliënten slapen allemaal nog. Ik sliep zelf afgelopen nacht helemaal niet goed, en in zo'n half-slaap-toestand waren er drie dingen die mij ernstig bezig hielden. En hé, is de populairste hashtag niet #durf te vragen? (waarschijnlijk niet, waarschijnlijk is het #elfstedentocht, of mogelijk #freeteunie, maar dat terzijde)
Goed. Drie vragen dus.

1* Ik hoor al een aantal dagen (weken?) tijdens de verkeersinformatie dat de files wel meevallen. Sterker nog, ik hoorde Coen&Sander op de radio er ook een opmerking over maken. Kennelijk is er dit jaar nog geen file van enige betekenis geweest, behalve dan die na een ongeluk. Zou dat nou komen door het weer? Dat het glad is, en mensen langzamer en voorzichtiger rijden? En als dat nou zo is, is dat dan niet de oplossing voor het fileprobleem? Ik hou best van een beetje doorrijden, maar als ik me fileleed kan besparen door 60 kilometer per uur te rijden in plaats van de hele tijd stil te moeten staan dan weet ik het wel. En als het nou niet door het weer komt...hoe komt het dan wel?

2* Voornamelijk interessant voor de bakkers (m/v) onder u. Ik houd erg van gebak en taart. Ook nog van een heleboel andere dingen, maar daar gaat het nu niet om. Met koken is het best makkelijk: als je een beetje weet waar je heen wil dan komt het wel goed. Heb je geen uien, nou dan neem je maar prei. Boter of olie: mag je zelf weten. Boterzacht of al dente: wat u maar lekker vind. Veel wortels in je hutspot of juist meer aardappelen: het is maar net wat je in huis hebt. Maar met bakken. Oeioeioei! In alle kookboeken die ik heb, wordt onderstreept en dikgedrukt gezegd dat meten en wegen héél belangrijk zijn! En de oventemperatuur! Die trouwens ook nog per oven verschilt, in een heteluchtoven op 180 graden, dan in een elektrische op 200. En dat je altijd de oven moet voorverwarmen! En suiker valt eventueel te vervangen door honing, maar dat is het wel zo'n beetje. Nooit margarine gebruiken! En nogmaals: alles precies afwegen, want anders mislukt het vast. En dan komt nu mijn vraag: hoe kan het nou dat bij zo'n recept het allemaal precies uitgebalanceerd is, en je je dus aan de opgegeven hoeveelheden moet houden, maar dat het wel allemaal mooi afgeronde getallen zijn? Ik lees nooit "Neem 283 gram bloem, 128 gram boter en 3 en een kwart ei. Mix dit precies 54 seconden met de handmixer op de middelste stand, en ...." enzovoort. Ik weet niet wie verantwoordelijk is voor al die recepten, maar ik vind het wel fijner zo. Stel je voor, wat een getob. Zou het dan allemaal wel meevallen, met dat het zo precies moet? Maar mijn boterkoek is nog nooit perfect gelukt, altijd te hard. En appeltaart lukt best, maar is heus niet iedere keer even goed. Wie weet het?

3* In mijn nieuwe autootje zit een benzinemeter. Of, officieler, een metertje-voor-brandstofverbruik. En dat metertje, dat klopt niet. Denk ik. Want ik doe altijd veel langer met de eerste twee streepjes (bent u daar nog?), en het derde en vierde streepje zijn heel snel op! Gaat mijn auto dan opeens meer verbruiken? Is dat metertje stuk? Hebben andere auto's dat ook?

Anyway, u ziet het al. Wereldproblematiek. Niet echt. Maar als u het antwoord heeft: ik hoor het graag. Slaap ik weer wat rustiger misschien. Ga ik nu koffiezetten voor de jongens hier.

Dag hoor!

4 opmerkingen:

  1. Hihihi geweldig logje!!
    Enne dat van die brandstofmeter, dat heb ik ook. Komt geloof ik door de vorm van je benzine tank...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh, zou dat het zijn? Eigenlijk wel vreemd, maar goed. Mmmmh, ik zal eens gaan Googlen op vorm brandstoftank. Dank in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha.
    Een van mijn studiegenoten studeerde af op het concept 'Langzaam rijden gaat sneller'. Dus volgens mij is het antwoord ja, op je eerste vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja echt? Nou zeg, waarom is dat toen niet wereldkundig gemaakt? En maar zeuren over spits-stroken, en meer asfalt, en flexibele werktijden zodat niet iedereen tegelijk op de weg enzo....zucht. Dus gewoon langzamer met zijn allen.

    BeantwoordenVerwijderen