zondag 29 januari 2012

Kast




(inleiding)

Soms komt de gedachte bij me op dat ik een beetje autistisch ben. Mijn broer heeft het Syndroom van Asperger (klik), misschien heb ik er ook iets van meegekregen.

(verhaal)

Een aantal weken geleden zag ik in de kringloopwinkel een buffetkast staan. Niet zo'n modern geval met een achterwand van spaanplaat en laden van fineer, maar een echte, van blank eiken. Ik was niet meteen verliefd, maar het ding bleef maar in mijn hoofd spoken. Zag hem staan in de keuken, mooi zachtgroen geverfd, of gewoon wit. Met een rijtje kookboeken er in, en mijn mooiste blauwe kommen, en een paar kruidenplantjes. En dat dan de grote witte kast die nu in de keuken staat, naar de bijkeuken ging. Extra opbergruimte, en daar zouden dan mooi de dingen in die Kleine Puck nog beter niet kan pakken (schoonmaakmiddelen bijvoorbeeld) in kunnen.

Ik opperde het idee eens bij J., we gingen zelfs samen even kijken. De kast stond er nog. En J. zag het ook wel voor zich. Omdat we niet meteen genoeg geld over hadden, werd afgesproken dat, mocht hij er begin februari nog staan, de kast voor ons was bestemd. En nu is het dus het laatste weekeinde van januari. En J. en mijn vader wilden gisteren best heen en weer rijden met een aanhanger vol met eiken buffetkast. En staat er dus sinds gistermiddag een kast in de keuken. En een andere in de bijkeuken.

Ik nam de kast af met een doekje, en een vleugje boenwas kwam voorbij. De kast ziet er mooi onderhouden uit, de laden lopen soepel, de ruitjes zijn nog allemaal heel. Maar het is zo heel erg Nog Niet Mijn Kast.
De hele avond heb ik met een naar gevoel in mijn maag op de bank gezeten, me hevig bewust van het grote bruine gevaarte in de keuken. Het liefste had ik hem linea recta terug naar de kringloop gestuurd. Voelde me helemaal niet thuis in mijn huis, terwijl de kast toch echt niet in de woonkamer stond. Ik heb hem toch maar ingericht. Binnenkort zal ik hem wel gaan schilderen. Weet nog niet welke kleur.

Ik vind het voor J. nog het ergste. Maar die zegt dat ik nou eenmaal zo ben, en dat het heus wel went. Ik hoop het maar. Anders nog iemand een buffetkast nodig? Goed onderhouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten