maandag 3 maart 2014

Hoekse Wafels

Een tijdje geleden kocht ik op Marktplaats een wafelijzer. Ik ben een sucker voor keukenspullen, maar ik wil eigenlijk niets meer kopen of in huis hebben dat ik niet echt nodig heb en regelmatig gebruik. En omdat het voor het wafelijzer echt er op of eronder werd, hij staat al zeker een half jaar ongebruikt in de kast, dacht ik afgelopen weekeinde maar weer eens een poging te wagen.

Maar wafels, wafels.... hier in de polder in Zuid Holland éten de mensen helemaal geen wafels! Ik kan me tenminste niet herinneren als kind ooit wafels te hebben gegeten. En later heus weleens, maar dan bij de oliebollenkraam ofzo, en die deed die wafels er waarschijnlijk toch een beetje bij. Als ik al weleens in België ben en daar dan ook nog een banket-achtig-iets eet, dan is het al gauw een éclair. Éclairs zijn namelijk het allerlekkerste dat er bestaat. Maar dat terzijde....terug naar de wafels.

Ik probeerde het al eerder. En dan werden ze een beetje zacht, of klef. Of ze gaarden maar niet en dan waren ze opeens toch zwart. Of het beslag bleef veel te dun, of het werd meer deeg. Of ik begon enthousiast aan iets en dan stond halverwege het recept ineens dat het beslag minstens vier uur moest rusten. Ik heb zeker twaalf verschillende recepten geprobeerd, en die waren het allemaal niet.
Ik was er klaar mee, en het ijzer stond al min of meer geparkeerd bij de drie dozen die vandaag richting Kringloopwinkel gingen. Eén poging nog. Een héél simpel recept, voor krokante wafels. Ik bakte er een stuk of twintig, en ze waren allemaal in no time op. En krokant. En lekker. Met jam, maar ook zonder. Dus.... heb je nog een wafelijzer staan? Probeer ze. Nee, maar echt.

Dit heb je nodig:
* 125 gram boter
* 1 zakje vanillesuiker
* 2 eieren
* 250 gram zelfrijzend bakmeel
* 185 gram suiker

En dit doe je er mee:
Smelt de boter. Klop de eieren, suiker en vanillesuiker tot een schuimig geheel. Roer er dan de gesmolten boter door. Doe er dan ook het zelfrijzend bakmeel bij en roer het nog eens goed door. Laat het beslag zo'n twee uur rusten. Bak er dan in het wafelijzer wafels van. Laat ze afkoelen op een taartrooster; zo worden ze niet slap.

Misschien overbodig om te zeggen dat ik het beslag (ik vond het meer deeg overigens) niet twee uur heb laten rusten. Ik heb de boel opgeruimd en afgewassen en toen ben ik gaan bakken, langer dan een half uur heeft dat niet geduurd. En ik vond ze wel erg zoet, dus een volgende keer doe ik er iets minder suiker in, en misschien iets van citroen. Maar ze waren heerlijk. En krokant. Ik weet niet of je ze lang kunt bewaren, maar dat geeft denk ik niet. Want ze zijn zo op.


recept van hier

3 opmerkingen:

  1. Oei dat klinkt goed, heel erg goed zelfs. Ik zou er bijna een wafelijzer voor gaan kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt lekker. Maar helaas net mijn wafelijzer weggedaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zien er lekker uit! Zelf doe ik er nooit suiker in, en gooien we er daarna poedersuiker op.

    BeantwoordenVerwijderen